اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

روایت فارس از دو روز ناآرامی در سنندج/از آتش‌زدن آمبولانس تا غارت فروشگاه شخصی+فیلم و عکس

اغتشاشگران در سنندج، جایگاه اختصاصی عرضه سوخت، آمبولانس فوریت‌های پزشکی و چهار بانک را به آتش کشیدند ضمن اینکه به چندین بانک دیگر و اداره پست هم آسیب جدی وارد کرده و یک فروشگاه شخصی را غارت کردند.

روایت فارس از دو روز ناآرامی در سنندج/از آتش‌زدن آمبولانس تا غارت فروشگاه شخصی+فیلم و عکس

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کردستان یکی از استان‌های مرزی است که جدای از رسانه‌های فارس‌زبان، رسانه‌های کردزبان معاند نیز در زمینه واگرایی قومیتی و مذهبی در این استان تلاش می‌کنند و در طول این چند ساله بعد از پیروزی انقلاب به انحای مختلف این موارد را دنبال کرده‌اند.

ایجاد گروهک‌های ضدانقلاب، تجزیه‌طلب و اپوزسیون از برنامه‌های استکبار و دشمنان نظام جمهوری اسلامی است که همزاد با پیروزی انقلاب اسلامی پدیدار شدند و با عناوین مختلف و با شعار حمایت از مردم کرد علیه انقلاب به پا خاستند.

این احزاب و گروه‌ها که کم‌کم هویتشان برای مردم کرد نمایان شد، نه تنها حامی مردم کرد و کردستان نشدند بلکه با شهادت افراد موثر، معتمد، حافظان میهن و راهنمایان درست مردم نشان دادند که چیزی جز آلت دست امریکا و اسرائیل نیستند و هدفی جز تجزیه‌طلبی و ایجاد تفرقه در کشور ندارند.

مردم کردستان با تشکیل سازمان پیشمرگان مسلمان کرد هم با مشاهده چنین تحرکاتی از گروهک‌های ضدانقلاب، اسلحه به دست گرفتند و با کمک نیروهای سپاه و بسیج شهرهای کردستان را از لوث وجود آنها پاکسازی کردند.

مزدوران استکبار چنین حرکت‌های انقلابی مردم کردستان را برنتابیدند و لذا با اقدامات غیرانسانی و شنیعع، بسیاری از جوانان، روحانیون و افراد ذی‌نفوذ کرد را به شهادت رساندند و این حرکت‌های نابخردانه و دشمنی آنها هنوز هم در قالب‌های مختلف رخ می‌نمایاند.    

به دنبال اعلام قیمت جدید و سهمیه‌بندی بنزین در روزهای اخیر، آنها با سوءاستفاده از رسانه‌ها فرصت را غنیمت شمرده و با اعلام فراخوان‌هایی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی نسبت به تحریک مردم علی‌الخصوص جوانان و نوجوانان برآمدند.

فراخوان برای اعتراض

 فراخوان‌هایی برای ساعت 10 صبح روز شنبه هفته جاری منتشر شد که رانندگان خودروها را در خیابان‌ها خاموش کنند و با این حرکت به اصلاح قیمت و سهمیه‌بندی بنزین اعتراض کنند.

ساعت 10 تا 10 و 20 دقیقه روز شنبه یک تجمع چند نفره در میدان آزادی سنندج شکل گرفت تا در قالب شعارهایی اعتراضات بنزینی خود را به مسوولان اعلام کنند، همه چیز مسالمت‌آمیز بود، فرمانده سپاه کردستان و معاون سیاسی امنیتی استاندار به میان تجمع‌کنندگان آمدند تا هم از آنها بخاطر حفظ آرامش و امنیت تشکر کنند و هم مطالبات و صدای آنها را بشنوند.

عده‌ای که از جنس افراد دغدغه‌مند و قشر راننده و ضعیف جامعه نبودند، برای ملتهب کردن فضا و تغییر مسیر اعتراض مسالمت‌آمیز، شعارهایی را سر دادند و عده‌ای جوان هم تحریک شده و دنباله‌رو این افراد شدند.

اگرچه فرمانده سپاه بیت‌المقدس حدود یک ساعت در میدان آزادی و خیابان فردوسی سعی در آرام‌کردن فضا داشت، عده‌ای اغتشاشگر سنگ‌پراکنی به سمت ماموران را شروع کردند.

عصر همان‌روز فضای سنندج به سمت ناآرامی رفت، اغتشاشگران در مسیرهای مختلفی از شهر دست به تخریب و آسیب‌رساندن به اماکن و اموال عمومی شدند.

اغتشاشگران در سنندج، یک جایگاه اختصاصی عرضه سوخت، یک دستگاه آمبولانس فوریت‌های پزشکی و چهار بانک را به آتش کشیدند ضمن اینکه به چندین بانک دیگر و اداره پست هم آسیب جدی وارد کردند.

غارت کالاهای یک فروشگاه شخصی

آنها همچنین به اموال شخصی افراد تعرض کردند و تمام کالاهای یک فروشگاه شخصی در چهارراه مادر سنندج را غارت کردند. 

مردم که در روز اول برای بیان مطالبات به حق خود و همچنین اعتراض به گرانی بنزین به خیابان آمده بودند، با دیدن چنین صحنه‌هایی صف خود را از اغتشاشگران جدا کردند.

اگرچه سناریویی برای ادامه اعتراضات و اغتشاشات خیابانی در سنندج و دیگر شهرهای کردستان طراحی شده بود اما با جدایی مردم از اغتشاشگران، هویت آنها مشخص شد، تعدادی از سران دستگیر شدند و تعدادی هم به سوراخ خزیدند تا بلکه از دست قانون و مجازات‌های قانونی بگریزند و همین سبب شد که در روز دوم حادثه تنها تحرکات اندکی در دو سه نقطه از شهر روی داد که با واکنش و مقابله نیروهای نظامی پایان یافت.

اما نکته مهم این است، که هیچ کس جز دشمن و عوامل دشمن از ایجاد آشوب، برهم زدن امنیت عمومی و تخریب آتش‌زدن بیت‌المال سودی نمی‌برد.

کشته‌سازی یکی دیگر از ترفندهای دشمن برای جریحه‌دارکردن قلب مردم عادی و ادامه اغتشاشات بود و در برخی رسانه‌های آن‌ور آبی اعلام کرده بودند در مریوان 15 نفر کشته شده‌اند که دبیر شورای تامین استان کردستان این موضوع را تکذیب و رد کرده است. 

تعطیلی کسبه و بازار

یکی از بازاریان سنندج می‌گوید: گرانی اتفاق جدید و تازه‌ای نیست که مردم با آن روبرو می‌شوند اما نوع برخورد با این مهم، ایجاد اغتشاش و ناآرامی برای شهروندان نیست و قطعا کسانیکه بدنبال این اتفاقات هستند هدفشان اعتراض به گرانی نیست بلکه می‌خواهند فضا را متشنج کرده و از آب گل‌آلود به نفع خود استفاده کنند.

محمد کریمی افزود: قطعا دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران در این اغتشاشات دست دارند و با تحریک مردم قصد دارند به اهداف خود دست یابند.

وی اذعان داشت: مغازه‌داران از ترس اینکه مبادا آسیبی به اموال و اجناس آنها برسد مجبور به تعطیلی کاسبی شدند و کسانیکه نیاز به خرید مایحتاج روزمره خود بودند، دچار مشکل شدند.

این شهروند سنندجی اظهار کرد: بانک‌ها نیز به اجبار تعطیل کردند و همین در کار روزمره مردم مشکلاتی ایجاد کرد.

یکی از کارکنان ادارات سنندج نیز خشن جلوه‌دادن مردم عادی را از اهداف آشوبگران در این اعتراضات خواند و گفت: مردم باید آگاه باشند و بدانند که نمی‌توان با ایجاد رعب و وحشت اعتراض و یا نارضایتی نسبت به هر موضوعی را بیان کرد چرا که آسیب‌های ناشی از این اقدامات به خود مردم بازخواهد گشت.

وی بیان کرد: مردم از دولت انتظار دارند که آنها را در جریان امر قرار دهند و جزئیات اجرای یک طرح را به آنها اطلاع‌رسانی نماید و با قانع‌کردن مردم و جلب اعتماد عمومی مانع از بروز این آشوب‌ها شود.

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول